۱۳۸۷ اردیبهشت ۴, چهارشنبه

تازه

آژانس انرژی اتمی: جمهوری اسلامی با تحقيقات بيشتر درباره اتهام سلاح اتمی موافقت کرده است
محمد البرادعیبنا به گفته آژانس بين المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی ايران موافقت کرد به آژانس اجازه دهد در مورد اتهام اينکه تهران ساخت بمب اتمی را مطالعه کرده است تحقيق کند. محمد البرادعی، دبير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، اين توافق را گامی مثبت ارزيابی کرد. وی در ضمن ديدار امروز (چهارشنبه) خود از بوسنی و هرزه-گوين گفت اميدوار است جمهوری اسلامی تا ماه مه بتواند ناروشنی ها درباره برنامه اتمی ايران را برطرف سازد. در بيانيه ای که امروز (چهارشنبه) انتشار يافت مليسا فلمينگ، سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی، گفت در مذاکرات اين هفته در تهران طرفين به توافقی در اين مورد دست يافتند. وی گفت آژانس در ماه مه اين فرصت را خواهد يافت تا اتهامات مربوط به تحقيقات جمهوری اسلامی درباره سلاح های اتمی را روشن سازد. اولی هينونمعاون دبير کل آژانس، اولی هينون، ديروز و پريروز با نماينده جمهوری اسلامی، علی اصغر سلطانيه، ملاقات کرده بود. مقام های جمهوری اسلامی می گويند ملاقات روزهای دوشنبه و سه شنبه نشانگر همکاری تهران با آژانس است. در فوريه گذشته، هينونن از مدارکی در مقر آژانس در وين پرده برداشت که نشان می دهد جمهوری اسلامی سرگرم مطالعه چگونگی استفاده از فن آوری هسته ای برای ساختن کلاهک اتمی است. رئيس جمهوری اسلامی ايران، محمود احمدی نژاد، گفت تهران خواهان گفتگو در مورد اختلافات اتمی بين تهران و جامعه بين المللی است. او به هزاران نفری که در همدان برای شنيدن سخنانش تجمع کرده بودند گفت تهران، در عين قبول لزوم گفتگو، به فشارهايی که بمنظور توقف غنی سازی اورانيوم وارد می شود تسليم نخواهد شد.

احمدی نژاد: غرب رفتارفريبکارانه را کنار بگذارد و در پی تحميل مسايل نباشد
محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، در جمعی از ساکنين همدان خطاب به غرب گفت که اگر ميخواهيد گفتگو کنيد، ايران آماده است و تفاوتی ندارد با کدام باشد. با اين حال رئيس جمهوری ايران مجدداً غرب را تهديد کرد که «رفتار فريبکارانه» را کنار بگذارد و نخواهد مسئله ای را تحميل کند. احمدی نژاد بارديگر بی آنکه آمار و ارقام معتبری ارايه دهد، ايران را اولين قدرت منطقه و اولين قدرت با نفوذ در امور جهان توصيف کرد. رئيس جمهوری اسلامی ايران قرار است بزودی سفری رسمی به هند انجام دهد. معاون سخنگوی وزارت خارجه آمريکا ضمن ابراز اينکه هرکشوری در مورد روابط خود با ايران، آزادنه و مستقلاً تصميم ميگيرد، ابراز اميدواری کرد که دولت هند و يا هرکشور ديگری که با ايران مناسبات دارد، از دولتمردان تهران بخواهند که موارد قطعنامه های شورای امنيت و خواسته بين المللی در مورد تعليق غنی سازی را به اجرا بگذارند.

هند اظهارات آمريکا درباره جمهوری اسلامی را رد کرد
وزير امور خارجه هندوستان، پيشاپيش سفر محمود احمدی نژاد از اين کشور، گفت برای مديريت رابطه اش با جمهوری اسلامی محتاج راهنمايی نيست. بيانيه ديروز (سه شنبه) وزارت امور خارجه هند در واکنش به اظهارات روز دوشنبه سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا منتشر شد. تام کيسی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسيده بود آيا آمريکا از دعوت شدن احمدی نژاد به هند نگرانی دارد يا خير، گفته بود، البته هرکشوری مختار است روابط دوجانبه خود را با ساير کشورها تنظيم کند. کيسی سپس گفت واشنگتن اميدوار است همه کشورهايی که با جمهوری اسلامی تعامل می کنند تهران را نسبت به پيروی از خواسته سازمان ملل مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم ترغيب کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا اضافه کرد وی هندوستان را تشويق می کند که از جمهوری اسلامی بخواهد به آنچه که وی آن را «فعاليت های غير سازنده» در عراق ناميد خاتمه دهد. هندوستان، با اظهار اينکه کاملا قادر به اداره روابط صد ساله اش با ايران هست، پيشنهادات کيسی را رد کرد. روابط ديپلماتيک بين دو کشور ايران و هند سه سال پيش لطمه ديده بود، هنگاميکه دهلی نو از قطعنامه سازمان ملل مبنی بر عدم پيروی جمهوری اسلامی از تعهدات بين المللی اش در زمينه فعاليت اتمی حمايت کرد. انتظار می رود مذاکرات طرفين در جريان سفر ماه آينده احمدی نژاد بر مسايل انرژی متمرکز شود، از جمله پيشنهاد مربوط به يک خط لوله گاز که از ايران از طريق پاکستان به هندوستان کشيده خواهد شد. ايالات متحده آمريکا با اين پيشنهاد شديدا مخالفت ورزيده است.

وزير مستعفی امور اقتصادی و دارايی سياست دولت را مسول مشکلات مالی ايران دانست
داود دانش جعفری، وزير مستعفی امور اقتصادی و دارايی جمهوری اسلامی، تقصير مشکلات مالی ايران را به گردن سياست های رئيس جمهوری، محمود احمدی نژاد، انداخت. دانش جعفری طی بياناتی، که امروز (چهارشنبه) در رسانه های ايران انتشار يافت، گفته است بودجه سال آينده مملکت با تبديل درآمدهای نفتی از دلار آمريکايی به ريال به افزايش نرخ تورم دامن خواهد زد. نرخ افزايش قيمت کالاهای مصرفی در ايران هم اکنون بالای ٢٠ درصد در سال است. به گزارش ديروز رسانه های دولتی ايران با کناره گرفتن دانش جعفری، حسين صمصامی بر جای وی خواهد نشست. دانش جعفری نقش مشاور عالی رياست جمهوری را به عهده خواهد گرفت. از زمان تصدی محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری اسلامی ايران در سال ٢٠٠٥، وزير اقتصاد و دارايی ششمين وزير کابينه است که استعفا می دهد.

هیچ نظری موجود نیست: