۱۳۸۷ اردیبهشت ۶, جمعه

تازه

واشنگتن به تهران در باره افزايش کمک به شورشيان در عراق هشدار داد
رئيس ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا ميگويد نگران افزايش کمک از جمهوری اسلامی ايران به شورشيان در عراق و منطقه است، که تعليمات و ت��ليحات رسانی بخشی از آنهاست. ادميرال مايک مولن امروز، جمعه، در وزارت دفاع به خبرنگاران گفت گزارش های تشکيلات اطلاعاتی آمريکا از افزايش کمک به شورشيانی حکايت دارد که با سربازان آمريکائی در عراق می جنگند. وی گفت اين افزايش تناقضی مستيم در قولی است که رئيس جمهوری ايران سال گذشته در مورد متوقف ساختن چنين عملياتی به نخست وزير عراق داده بود وی همچنين از افزايشی مشابه در کمک رسانی به ستيزه گران و عوامل طالبان در افغانستان خبر داد. جمهوری اسلامی ايران ارسال اسلحه و مهمات برای ستيزه گران در عراق و يا تعليم دادن آنان را تکذيب ميکند. اما ادميرال مولن گفت ارسال تسليحات از ايران، با نشانه های زمانی اخير، و افزايشی مداوم، کاملا واضح و آشکار است. ادميرال مولن افزود آمريکا به پيگيری تلاش های ديپلماتيک و سياسی برای تشويق جمهوری اسلامی ايران به عوض کردن فعاليت هايش در عراق و مناطق ديگر ادامه ميدهد. ادميرال مولن گفت در همين حال دولت بوش هيچ گزينه ای از جمله گزينه نظامی را کنار نگذاشته است. اظهارات ادميرال مولن انعکاسی از نگرانی هائی است که اوايل هفته توسط رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا ابرازشد. آقای گيتس گفت تمامی فرماندهان ارشد نظامی آمريکا که در جنگ عراق درگيرند، در مورد نقش جمهوری اسلامی ايران عقيده ای مشابه دارند.

نيروی دريائی آمريکا از شليک های اخطاری به دو قايق کوچک درخليج فارس خبرميدهد
نيروی دريائی آمريکا از شليک يک کشتی استيجاری ارتش آمريکا در خليج فارس به دو قايق کوچک خبر ميدهد. ليديا رابرتسون، سخنگوی ناوگان پنجم نيروی دريائی آمريکا مستقر در بحرين ميگويد اين کشتی باری با مراعات ضوابط لازم از بروز واقعه ای جدی جلوگيری کرد. مقامات دفاعی آمريکا ميگويند بنظر ميرسد هر دوقايق از جمهوری اسلامی ايران بودند. جمهوری اسلامی ايران درگيری قايق های خود را در هر واقعه ای با کشتی های آمريکائی تکذيب کرده است. دو هفته پيش نيز مقامات نيروی دريائی آمريکا از مواجهه يک کشتی آمريکائی با سه قايق کوچک سريع السير از جمهوری اسلامی ايران در خليج فارس خبر دادند. مقامات ميگويند قايق ها پس از شليک منورهای اخطاری توسط کشتی آمريکائی دور شدند.

دو سناتور آمريکا: واشنگتن بايد بدون هیچ گونه قید وشرطی مستقیما با تهران وارد گفتگو شود
قانونگذاران یک کمیته سنای آمریکا برای بررسی سیاست هائی که دولت آمریکا در برابر بلند پروازی های اتمی ایران اتخاذ کرده است، به تحقیق و تفحص پرداختند. سناتور داین فاینشتاین کمیته فرعی امنیت داخلی و مسائل دولتی مجلس سنا درجلسه روز پنجشنبه خود در ارتباط با این که آمریکا چگونه می تواند ایران را به متوقف ساختن برنامه غنی سازی اورانیوم متقاعد سازد، نظرات مختلف را مورد بررسی قرارداد. سناتور آرلن اسپکتر و سناتور داین فاینشتاین درتوضیحات خود خاطرنشان ساختند که آمریکا باید بدون هیچ گونه قید وشرطی مستقیما با جمهوری اسلامی ایران وارد گفتگو شود. کاندولیزا رایس وزیرامورخارجه آمریکا گفته است آمریکا هنگامی با مقامات بلند پایه ایران گفتگو خواهد کرد که ابتدا تهران برنامه غنی سازی اورانیوم را متوقف کرده باشد. سناتور نورم کولمن درسخنان خود درکمیته اظهار داشت برای گفتگو با ایران باید شرایطی قائل گردید، چرا که اگرجزاین باشد، آمریکا حمایت واعتماد متحدان خود را در خاورمیانه از دست خواهد داد.

ابراز نگرانی پارلمان اروپا به نقض حقوق بشر و افزايش اعدامها در جمهوری اسلامی
پارلمان اروپا روز گذشته، با انتشار بیانیه ای نسبت به نقض حقوق بشر در ایران، و افزایش اعدام ها ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه، نمایندگان پارلمان اروپا، نخست از آزادی خدیجه مقدم، از فعالان حقوق زنان در ایران و مکرمه ابراهیمی محکوم به سنگسار استقبال کرده ، و سپس در ادامه بیانیه خود سرکوب جامعه مدنی در ایران را محکوم کرده اند. در بیانیه پارلمان اروپا، همچنین از مجلس و دولت ایران خواسته شده است "قوانین تبعیض آمیز نسبت به زنان را که مانع دستیابی آنها به مقامات بالای دولتی و حقوق نابرابر با مردان در زمینه ازدواج، طلاق، حضانت فرزندان، ارث و شهادت می شود، از میان بردارند. پارلمان اروپا همچنین خواهان از بین رفتن مجازات اعدام در ایران شده است. در همین حال، فرانسه نیز، روز گذشته، جمهوری اسلامی ایران را به تطبیق خود، با تعهدات بین المللی این کشور، و احترام به حقوق زنان در بیان عقایدشان فراخواند. بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاسکال آندره ئانی، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، همچنین خاطرنشان کرده است، محکومیتهای جدید فعالان حقوق زنان در تهران، نگرانی و دلمشغولی فرانسه از روند تحول وضعیت حقوق زنان در ایران را تقویت می کند. در همین حال گزارش میشود، همزمان با بازداشت یکی از فعالان کارگری در سنندج، در چند روز مانده به روز جهانی کارگر، وزارت اطلاعات در تماس با فعالان کارگری در شهرهای ایران، از آنان خواسته است تا از برگزاری مراسم غیردولتی و مستقل روز اول ماه مه، یازدهم اردیبهشت ماه، خودداری کنند. این گزارش می افزاید، اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرده است که ، تلاش این تشکل کارگری، برای دریافت مجوز برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در یازدهم اردیبهشت ماه، در سنندج، با مخالفت فرمانداری سنندج مواجه شده است.

دومين دور انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شد
انتخابات دور دوم مجلس در ايرانصندوقهای رأی گيری در ايران برای دومين دور انتخابات مجلس که در آن انتظار ميرود محافظه کاران اکثريت خود را حفظ يا تقويت کنند، گشوده شدند. انتخاب کنندگان آراء خود را در رقابت های امروز، جمعه، از ميان نامزدهای اعلام شده برای ٨٢ کرسی مجلس ٢٩٠ نفره، به صندوق ها ميريزند. در رأی گيری دور اول مجلس که در ماه مارس انجام شد نامزدهای محافظه کار ١٣٠ کرسی را که اکثريتی سه چهارمی بود، از آن خود کردند. نامزدهای اصلاح طلب بيش از ٣٠ کرسی را بدست آوردند و کانديداهای مستقل بقيه کرسی ها را کسب کردند. رد صلاحيت صدها نامزد اصلاح طلب پيش از انتخابات توسط روحانيون شورای نگهبان باعث شد که آمريکا و اتحاديه اروپا آن رأی گيری را بعنوان انتخاباتی که نه آزاد و نه عادلانه بود، مردود اعلام کنند.

هیچ نظری موجود نیست: