۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۲, پنجشنبه

تازه

آذربايجان محموله اتمی روسيه به مقصد ايران را ترخيص کرد
آذربايجان يک محموله اتمی روسيه به مقصد ايران را، که قريب يک ماه در گمرک نگاهداشته بود، ترخيص کرده است. مقامات آذربايجان ميگويند اين محموله امروز، پنجشنبه، از پست بازرسی گمرک در مرز ايران ترخيص شد. اين ترخيص در واکنش به اقدام اوايل هفته روسيه در آگاه ساختن مقامات آذربايجان از مشخصات محموله انجام گرفت. ماموران گمرک آذربايجان روز بيست و نهم مارس ضمن جلوگيری از انتقال محموله به ايران گفتند ميخواهند مطمئن شوند که اين انتقال نقض کننده تحريم های سازمان ملل متحد عليه جمهوری اسلامی ايران نخواهد بود. تهران از باکو خواستار ترخيص محموله شده بود. مقامات روسيه ميگويند محموله حاوی عايق های حرارتی برای نيروگاه برق بوشهر است که با همکاری آن کشور در دست ساختمان است.
اطلاعيه پنتاگون در ارتباط با ايران همزمان با حضور دو ناو هواپيمابر آمريکا در خليج فارس
پنتاگونمقامات عاليرتبه نظامی آمريکا ميگويند شواهد تازه ای وجود دارد که نشان ميدهد جمهوری اسلامی ايران به تأمين تسليحات و تسهيلات ديگر برای شورشيان طالبان در افغانستان، ادامه ميدهد. «ژنرال کارتر هم» فرمانده کل عملياتی برای پرسنل عاليرتبه نظامی آمريکا اين اظهارات را شامگاه چهارشنبه به خبرنگاران ابراز کرد. وی گفت شواهد نشان نميدهد که دولت ايران از طالبان در همان سطح حمايت از شورشيان عراق، حمايت ميکند. «ژنرال هم» جزئيات بيشتری در ارتباط با نوع تسليحات و تسهيلات ذکر شده، ارائه نکرد. وی گفت شواهدی در دست نيست که طالبان همان بمب های پرقدرت کنار جاده ای را که برای شورشيان عراق فراهم ميشود، دريافت کرده باشد. حمايت جمهوری اسلامی از طالبان اول بار در سال گذشته اعلام شد. پنتاگون اين اطلاعيه را همزمان با حضور دو ناو هواپيمابر آمريکا در خليج فارس که نوعی به نمايش گذاردن غيرعادی توان نظامی آمريکا در منطقه است، صادر کرد.

تهران ميگويد با آژانس اتمی سازمان ملل متحد مذاکرات بيشتری انجام ميدهد
جمهوری اسلامی ايران ميگويد در باره برنامه اتمی اش تا اواخر هفته آينده با آژانس اتمی سازمان ملل متحد مذاکرات ديگری انجام خواهد داد. علی اصغر سلطانيه نماينده تهران در آژانس بين المللی انرژی اتمی امروز، پنجشنبه، گفت نمايندگان آژانس ظرف ده روز آينده برای مذاکره به تهران باز خواهند گشت. اولی هينونن معاون آژانس در دو هفته ی گذشته دوبار با مقامات جمهوری اسلامی در تهران ملاقات داشته است. آژانس اتمی سازمان ملل متحد هفته گذشته گفت تهران موافقت کرده است به اتهامات راجع به انجام دادن تحقيقات در باره طراحی تسليحات اتمی پاسخ بدهد. شائول موفاض وزير مشاور در کابينه اسرائيل ديروز گفت تهران ظرف چند ماه آينده می تواند به تکنولوژی ساختن تسليحات اتمی دست يابد. وی اين نظر را در سفری به آمريکا امطرح ساخت. تهران تلاش برای ساختن بمب اتمی را تکذيب ميکند و ميگويد هدف از فعاليت های اتمی اش توليد برق است . پنج عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل متحد شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه و چين، بعلاوه آلمان، روز جمعه در لندن برای تبادل نظر در باره برنامه اتمی تهران تشکيل جلسه ميدهند. شورای امنيت تا کنون در واکنش به امتناع تهران از تعليق در برنامه غنی سازی اورانيوم ، که می تواند هم برای مقاصد غير نظامی و هم برای توليد بمب اتمی مورد استفاده قرار گيرد، سه مجموعه تحريمی عليه جمهوری اسلامی ايران وضع کرده است.

جمهوری اسلامی تهديد هيلاری کلينتون به محو ايران را محکوم کرد
هيلاری کلينتون نامزد رياست جمهوری آمريکا جمهوری اسلامی ايران، هيلاری کلينتون نامزد رياست جمهوری آمريکا را بخاطر تهديد ايران به «محو کامل» در صورت حمله اتمی ايران به اسرائيل، محکوم کرده است. مهدی دانش يزدی سفير ايران در سازمان ملل روز چهارشنبه در نامه ای خطاب به يان کی-مون دبير کل و نيز خطاب به رئيس شورای امنيت سازمان ملل متحد تهديد سناتور کلينتون را «تحريک آميز، بی اساس، و غير مسؤلانه،» خواند. خانم کلينتون ماه گذشته به شبکه تلويزيونی ای بی سی آمريکا گفت که اگر به رياست جمهوری انتخاب شود و به گفته وی اگر تهران «ابلهانه» اسرائيل را در ١٠ سال آينده مورد حمله قرار دهد، آمريکا قادر خواهد بود که ايران را «کاملاً محو» کند. آقای دانش يزدی در نامه جمهوری اسلامی به سازمان ملل متحد ميگويد که ايران همه سلاح های کشتار جمعی و از جمله تسليحات اتمی را محکوم ميکند. وی ميگويد جمهوری اسلامی قصد حمله به هيچ کشوری را ندارد هرجند در پاسخگوئی به هر گونه حمله ای به ايران، درنگ نخواهد کرد.

وقوع يک زمين لرزه خفيف در بروجرد
منابع خبری دولتی ايران ميگويند زلزله ای در شهر بروجرد در جنوب غربی ايران به وقوع پيوسته است که حدود ١٠٠ نفر را مجروح کرده است. منابع خبری ايران گزارش دادند که زلزله ای به شدت چهار و سه دهم ريشتر اين منطقه را امروز، پنجشنبه، به لرزه در آورد. خبرگزاری ايرنا از قول مقامات محلی ميگويد که اين زمين لرزه و دو پس لرزه متعاقب آن ساکنان بروجرد را سراسيمه کرد. گزارش ميگويد که به چند ساختمان شهر آسيب وارد شد، هرچند خسارات خيلی جدی ببار نيامد. وقوع زلزله در ايران که بر روی چند شکاف فعال زلزله جهان قرار دارد، رايج است.

هیچ نظری موجود نیست: