۱۳۸۷ خرداد ۷, سه‌شنبه

تازه

آژانس اتمی سازمان ملل بابت امتناع جمهوری اسلامی از دادن اطلاعات اتمی جدا نگران است
محمود احمدی نژاد در آوريل گذشته از تاسيسات نطنز بازديد به عمل آورد .آژانس بين المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل متحد می گويد شديدا نگران آن است که تهران از دادن اطلاعات کليدی در مورد برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران امتناع می ورزد. آژانس بين المللی انرژی اتمی در تازه ترين گزارش خود درباره برنامه اتمی ايران می گويد تهران به اندازه کافی مدرک در رد اتهامات دول غربی مبنی بر اينکه جمهوری اسلامی به دنبال توليد بمب اتمی است ارايه نکرده است. گزارش مزبور همچنين می افزايد برغم سه دوره تحريم شورای امنيت سازمان ملل جمهوری اسلامی کماکان از قبول خواسته های سازمان ملل در تعليق غنی سازی اورانيوم سرباز می زند. آژانس اتمی سازمان ملل می گويد جمهوری اسلامی بايد اطلاعات بيشتری درباره آزمايشات مرتبط با مواد منفجره پرقدرت و فعاليت های موشکی که بخشی از مطالعات ايران برای توليد تسليحات اتمی است ارايه کند. ايران اين اتهامات را «بی پايه» خوانده و مردود ميداند. سازمان های اطلاعاتی غرب به اين فعاليت ها به عنوان بخشی از مطالعات جمهوری اسلامی برای توليد بمب اتمی نگاه می کنند. جمهوری اسلامی اين اتهامات را «بی پايه» خوانده و مردود ميداند. نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، علی اصغر سلطانيه، در اين رابطه گفت گزارش آژانس ثابت ميکند فعاليت های اتمی ايران صلح آميز است. نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، گريگوری شولته، ميگويد گزارش طی جزئيات مفصلی نشان ميدهد که تا چه حد به توضيحات جمهوری اسلامی نياز هست، و اينکه «توضيحات ارائه شده چقدر کم هستند». مقامات اروپائی نيز جمهوری اسلامی ايران را بخاطر عدم ارائه پاسخ کافی به بازرسان اتمی، مورد انتقاد قرار دادند. در گزارش آژانس اتمی سازمان ملل آمده است که جمهوری اسلامی ايران ۳۵۰۰ دستگاه سانتريفيوژ را برای غنی سازی اورانيوم در نيروگاه اتمی عمده خود در نطنز راه اندازی کرده است. اين تعداد ۵۰۰ عدد بيش از تعدادی است که در ماه فوريه راه اندازی شده بود. اورانيوم غنی شده يکی از مواد اصلی در ساخت بمب اتم است.
احمدی نژاد از نمايندگان مجلس خواست وحدت خود را با دولت نشان دهند
رئيس جمهوری اسلامی ايران از قانون گذاران خواسته است وحدت خود را با دولت او نشان دهند. امروز (سه شنبه) در حالی که مجلس هشتم نخستين جلسه خود را تشکيل می داد، محمود احمدی نژاد طی سخنانی که مستقيما از تلويزيون پخش می شد، دو قوه را به همکاری با يکديگر و دنبال کردن هدف های مشترک فراخواند. در جلسه امروز قانون گذاران مراسم تحليف بجای آوردند. اکثريت آنها محافظه کار هستند، اما همه از طرفداران سرسخت احمدی نژاد بشمار نمی آيند. تحليلگران می گويند رقيبان محافظه کار رئيس جمهوری ممکن است او را در حالی که انتخابات رياست جمهوری در سال ۲۰۰۹ نزديک می شود، به چالش بگيرند. قانون گذاران در پارلمان جديد عهد کرده اند ارجحيت بالائی برای اقتصاد قائل شوند. احمدی نژاد مسئول مشکلات اقتصادی در کشور، از جمله افرايش نرخ تورم، شناخته شده است. محافظه کاران ايران در انتخابات پارلمانی، که در اوائل سال جاری برگزار شد، حدود ۷۰ درصد از ۲۹۰ کرسی پارلمان را تصاحب کردند. اصلاح طلبان فقط ۱۵ درصد کرسی ها را بدست آوردند، در حالی که ۱۴ درصد باقيمانده نصيب منفردين شد. پيش از برگزاری انتخابات، شورای نگهبان صدها کانديدای اصلاح طلب را رد صلاحيت کرد، و موجب شد ايالات متحده و اتحاديه اروپا انتخابات را به اين عنوان که نه آزاد است نه عادلانه، رد کنند.

آمريکا و آلمان: گزارش آژانس پرسش هايی را در باره برنامه اتمی تهران مطرح می سازد
ايالات متحده آمريکا و آلمان می گويند گزارش جديد آژانس بين المللی انرژی اتمی، در مورد ايران، پرسش هايی را در باره برنامه اتمی تهران مطرح می سازد. شون مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، می گويد اين مسئله بسيار ناراحت کننده است که ايران از پاسخگوئی به پرسش هايی در باره دست داشتن ارتش در برنامه اتمی خودداری می کند. آژانس بين المللی انرژی اتمی ديروز (دوشنبه) در گزارشی گفت ايران برای رد اتهامات غرب مبنی بر آن که سعی دارد تسليحات اتمی بسازد، شواهد و مدارک کافی ارائه نداده است. گزارش همچنين می گويد تهران بايد اطلاعات بيشتری در باره آزمايش های انفجاری دارای قدرت بالا و ديگر فعاليت های موشکی ارائه دهد. سازمان های اطلاعاتی غرب بر اين گمانند که اين فعاليت ها بخشی از پژوهش های ايران در زمينه توليد بمب است. جمهوری اسلامی ايران اتهامات را «بی اساس» ناميده و رد کرده است. علی اصغر سلطانيه، نماينده جمهوری اسلامی ايران در آژانس بين المللی امرژی اتمی می گويد گزارش ثابت می کند فعاليت های اتمی ايران صلحجويانه است. وزارت امور خارجه اسراييل امروز گفت گزارش نشان می دهد ايران قطعنامه های شورای امنيت را همچنان ناديده می گيرد. اسراييل می خواهد جامعه بين المللی بر فشار بر تهران برای رها کردن آنچه اسراييل آنرا «طرح های خطرناک برای کسب تسليحات اتمی» می نامد بيافزايد.

امارات متحده عربی ازسوتفاهم قلمداد شدن اختلافش با ايران از تهران انتقاد کرد
امارات متحده عربی از ايران بدليل توصيف اختلاف ناشی از ادعای مالکيت بر سه جزيره خليج فارس بعنوان يک «سوء تفاهم» انتقاد کرده است و می گويد تهران خاک وی را در اشغال دارد. يک مقام وزارت امور خارجه امارات می گويد جمهوری اسلامی ايران نمی خواهد بفهمد، و اضافه کرده است سو تفاهمی بين دو کشور در کار نيست، اما سه جزيره استراتژيک براستی در اشغال است. روز يکشنبه، يک سخنگوی دولت ايران گفت هر سو تفاهمی در جزاير می تواند از طريق مذاکرات دو جانبه بر طرف شود. او اظهار نظر کرد که نيازی به ميانجيگری نيست. يک گروه مشورتی دولتی امارات متحده عربی اخيرا از روسيه خواسته بود ايران را به بحث در باره وضعيت جزاير ترغيب کند.

زلزله در ايران باعث گسيختگی در ارتباطات تلفنی شد
بنا به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران زلزله معتدلی در نواحی شمالغربی کشور در ارتباطات تلفنی اخلال ايجاد کرد. خبرگزاری ايرنا می گويد زلزله ای که به قدرت پنج و سه دهم ريشترامروز (سه شنبه) در زنجان بوقوع پيوشت، اهالی را دچار وحشت کرد بطوری که مردم از خانه هايشان بيرون ريخته و رو به سوی فضاهای باز آوردند. هنوز گزارشی از تلفات اين زلزله ارسال نشده است. ايران بر روی چندين خط زلزله در پوسته زمين قرار دارد، و متناوبا دچار زمين لرزه می شود.

اظهارات کارتر درمورد برخورد رئيس جمهور آينده آمريکا با يک ايران مسلح به سلاح های اتمی
جيمی کارتر رئيس جمهوری اسبق آمريکاجيمی کارتر رئيس جمهوری اسبق آمريکا فاش ساخت که اسرائيل دست کم ١٥٠ سلاح اتمی در اختيار دارد. اين يک افشاگری کم نظير از سوی يک مقام پيشين يا کنونی آمريکائی درباره وضعيت اتمی اسرائيل به شمار می رود. اسرائيل چندين دهه است که حاضر نشده است گزارش های مربوط به سلاح های اتمی خود را نه تأييد و نه تکذيب کند. مقامات آمريکا نيز در سال های اخير به طور کلی سياستی در همين زمينه داشته اند. آقای کارتر اين سخنان را روز يکشنبه در يک کنفرانس خبری در ويلز و در پاسخ به اين سئوال اظهار می داشت که برخورد رئيس جمهوری آينده آمريکا با چشم انداز يک ايران مسلح به سلاح های اتمی چگونه بايد باشد. رئيس جمهوری پيشين آمريکا در پاسخ اظهار داشت که آمريکا، اسرائيل و ساير قدرت های جهان دارای زرادخانه های اتمی عظيمی هستند که می توانند از روی کمال دقت به کار گرفته شوند. آقای کارتر افزود آمريکا هم اکنون دارای ١٢ هزار جنگ افزار اتمی است و جنگ افزارهای اتمی اسرائيل به ١٥٠ سلاح و يا بيشتر بالغ می شود.

وقوع انفجار در خط لوله در شرق ترکيه انتقال گاز طبيعی از ايران را قطع کرد
مقامات ترکيه می گويند وقوع انفجاری در شرق ترکيه، به خط لوله گاز اين کشور آسيب رسانيد و انتقال گاز طبيعی از ايران را قطع کرد. به گفته مقامات ترکيه، اين انفجار بامداد روز دوشنبه در يک استان ترکيه در فاصله تقريباً ١٣ کيلومتری مرز ايران روی داد. علت انفجار هنوز روشن نشده است، اما مقامات ترکيه انجام يک خرابکاری را بعيد ندانسته اند. شرکت دولتی گاز ترکيه اعلام کرد که کار تعمير خط لوله گاز ظرف چند روز آينده به اتمام خواهد رسيد. شورشيان کرد ترکيه به عنوان بخشی از مبارزات خود برای کسب خود مختاری در شرق ترکيه، سابقاً به خرابکاری هائی در خط لوله های گاز و نفت منطقه دست زده اند. ترکيه يکی از خريداران عمده گاز ايران به شمار می رود. ايران چندی پيش در سال جاری ارسال گاز به ترکيه را به علت وجود مشکلاتی در تأمين نيازمندی های داخلی، به مدت چند هفته قطع کرد.

نگرانی جدی آژانس اتمی سازمان ملل درباره ادعاهای مربوط به مطالعات اتمی ايران
آژانس بين المللی انرژی اتمیآژانس اتمی سازمان ملل می گويد ايران نتوانسته است به ادعاهای مربوط به کوشش در راه توليد سلاح های اتمی به گونه متقاعد کننده ای پاسخ دهد. آژانس بين المللی انرژی اتمی در تازه ترين گزارش خود درباره برنامه اتمی ايران می گويد تهران بايد توضيحاتی اساسی ارائه کند تا اظهارات قبلی ايران را که طی آن هرگونه فعاليت های اتمی را در گذشته تکذيب می کرده است، مورد تأييد قرار دهد. آژانس اتمی سازمان ملل می افزايد به اين آژانس اجازه دسترسی به اسناد و مدارک لازم و جايگاه های مربوط به برنامه اتمی داده نشد تا بتواند مشحص کند که آيا ايران دست اندر کار توليد سلاح های اتمی بوده است يا نه. سازمانهای اطلاعاتی غرب ظنين هستند که آزمايش های قبلی مرتبط با مواد منفجره پرقدرت و فعاليت های موشکی جمهوری اسلامی بخشی از مطالعات ايران برای توليد تسليحات اتمی ميباشند. ايران اين اتهامات را «بی پايه» خوانده و مردود ميداند. گريگوری شولته نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی ميگويد که گزارش در جزئيات مفصلی نشان ميدهد چگونه لازم است که جمهوری اسلامی به سؤالات پاسخ دهد و اينکه «توضيحات ارائه شده چقدر کم هستند». مقامات اروپائی نيز جمهوری اسلامی ايران را بخاطر عدم ارائه پاسخ کافی به بازرسان اتمی، مورد انتقاد قرار دادند. آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنين خاطر نشان ساخته است که ايران نسبت به درخواست های سازمان ملل متحد در مورد متوقف ساختن غنی سازی اورانيوم همچنان نافرمانی نشان می دهد. در گزارش آژانس اتمی سازمان ملل آمده است که ايران ۳۵۰۰ دستگاه سانتريفيوژ را برای غنی سازی اورانيوم در نيروگاه اتمی عمده خود در نطنز راه اندازی کرده است. علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت که گزارش ثابت ميکند فعاليت های اتمی ايران صلح آميز است.

هیچ نظری موجود نیست: