۱۳۸۷ خرداد ۱, چهارشنبه

تازه

گيتس اهرم نظامی را نيز جزء عوامل مهم برای گفتگوی ثمربخش با ايران شمرد
رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا می گويد بعيد می داند که واشنگتن بدون افزايش فشاربه رهبران ايران بتواند گفتگوهای سازنده و ثمربخشی با ايران به عمل آورد. آقای گيتس درباره بی ميلی و اکراه دولت بوش نسبت به گفتگو با ايران که به صورت مساله عمده ای در مبارزات انتخابات رياست جمهوری آمريکا در آمده است، توضيحاتی به قانونگذاران آمريکا می داد. آقای گيتس در جلسه توضيحاتی روز سه شنبه در سنای آمريکا اظهار داشت ايران در دوران رياست جمهوری محمود احمدی نژاد شاهد رواج و احيای نقطه نظرهای افراط گرايانه انقلابيون اسلامی بوده است. آقای گيتس گفت توسل به اهرم اقتصادی، ديپلماتيک و يا اقدام نظامی، عامل مهمی برای برگزاری هرگونه گفتگوی سازنده و ثمربخشی با ايران است. آقای گيتس افزود هدف اين است که ايران را وادار ساخت تا معتقد شود که برای کاهش فشار، بايد با آمريکا گفتگو کند.

اتحاديه اروپا از جمهوری اسلامی ايران خواست به آزار بهائيان پايان دهد
اتحاديه اروپا از جمهوری اسلامی ايران خواسته است به آزار بهائيان پايان دهد. در پی دستگيری تمامی اعضای رهبری جامعه بهائيان در هفته گذشته، اتحاديه اروپا نگرانی خود را از ادامه آزار بهائيان و تبعيض عليه آنها بدليل باورهای مذهبی شان، ابراز داشت و از دولت ايران خواست به حق آنها برای انجام شعائر مذهبی احترام بگذارد و کسانی را که بازداشت شده اند آزاد کند. ديروز (سه شنبه) جمهوری اسلامی تاييد کرد شش رهبر بهائی را به دليل اقدام عليه منافع کشور و ارتباط با خارجيان دستگير کرده است. مقامات جمهوری اسلامی ايران اين نظر را که دستگيری آنها به مذهبشان ارتباط دارد تکذيب می کنند. گروه های طرفدار حقوق بشر می گويند هفتمين رهبر بهائی، مهوش ثابت، از اوائل ماه مارس در شهر مشهد در بازداشت بسر می برد. بازداشت شدگان به گروهی تعلق دارند که فعاليت های جامعه بهائيان ايران را هماهنگ می کند. جمهوری اسلامی ايران در سال ۱۹۸۳ تمام نهادهای رسمی بهائی را بست و فعاليت های آنها را ممنوع ساخت. جامعه بين المللی بهائيان می گويد شمار بهائيان در ايران سيصدهزار نفر است که آنرا به بزرگترين گروه مذهبی اقليت کشور تبديل می کند. مقامات جامعه می گويند از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹، دويست بهائی در ايران کشته يا اعدام شده اند.

هآرتض ميگويد اولمرت از آمريکا خواستار محاصره دريائی ايران شده است
به گزارش يک روزنامه اسرائيلی، اهود اولمرت نخست وزير اسرائيل از آمريکا خواستار محاصره دريائی ايران شده است، که با هدف محدود ساختن برنامه اتمی تهران به اجرا گذاشته شود. روزنامه هآرتض امروز، چهارشنبه، نوشت آقای اولمرت اين موضوع را روز دوشنبه در ملاقات با نانسی پلوسی رئيس مجلس نمايندگان آمريکا مطرح ساخت. هآرتض ميگويد آقای اولمرت به خانم پلوسی گفت تحريم های اقتصادی جاری عليه جمهوری اسلامی ايران جامع نبوده ، و می توان به اقداماتی قاطع وعاری از خشونت نيز متوسل شد. بنا به اين گزارش، آقای اولمرت گفته است عليه جمهوری اسلامی ايران، به وضع محدوديت های بين المللی در مورد هواپيماها، مديران شرکت های بازرگانی و مقامات ارشد نيز می توان متوسل شد. Mark Regevسخنگوی دولت اسرائيل اين گزارش را تائيد نکرده است. آمريکا، اسرائيل و کشورهای ديگر جمهوری اسلامی ايران را به تلاش برای توليد تسليحات اتمی، زير پوشش برنامه غير نظامی انرژی متهم کرده اند. تهران اين اتهام را تکذيب ميکند.

منوچهرمتکی گفت تهران با درخواست سفر آقای سولانا موافقت کرده است
برنامه اتمی ايرانايران می گويد با سفر خاوير سولانا مسئول سياست های خارجی اتحاديه اروپا به تهران موافقت کرده است. آقای سولانا قصد دارد مجموعه مشوق های اقتصادی جديدی را در جهت ترغيب تهران به متوقف ساختن برنامه غنی سازی اورانيوم ارائه کند. منوچهرمتکی وزير امور خارجه ايران روز سه شنبه به خبرگزاری های محلی اظهار داشت تهران با درخواست سفر آقای سولانا موافقت کرده است. آقای متکی توضيحی درباره تاريخ اين سفرنداد. آقای سولانا مأموريت دارد که مجموعه مشوق های اقتصادی جديد�� را که آلمان و پنج عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل متحد آماده ساخته اند، به تهران ارائه کند. مجموعه مشوق های جديد بخشی از يک استراتژی دوگانه است که برای ترغيب ايران به متوقف ساختن برنامه غنی سازی اورانيوم ارائه می شود. مجموعه مشوق ها مزايائی را برای ايران در صورت تبعيت از خواست های شورای امنيت قائل می شود و تحريم هائی اقتصادی را در صورت نافرمانی وضع می کند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا اظهارداشت ايران فرصتی معقول و منطقی در اختياردارد تا نسبت به مجموعه مشوق ها پاسخ بدهد.

کاخ سفيد شايعه حمله به ايران را تکذيب کرد
کاخ سفيد گزارش يک روزنامه اسرائيلی مبنی براين که پرزينت جورج بوش قصد دارد پيش از پايان دوره رياست جمهوری خود در ژانويه آينده به حمله نظامی عليه ايران دست بزند تکذيب کرده است. دينا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد گفت مقاله ای که در شماره امروز «جروزالم پست» انتشار يافته، ارزش چاپ نداشت. در مقاله مذکور به نقل از منابع نامشخص گفته می شود يکی از همراهان پرزيدنت بوش در جريان سفر او به اسراييل در هفته گذشته گفت بوش و ديک چينی بر اين عقيده اند که عمل نظامی عليه ايران «قطعی است.» پرينو گفت دولت بوش با جاه طلبی های اتمی ايران همچنان مخالف است، و سعی دارد فشارهای ديپلماتيک و اقتصادی بر ايران وارد آورد. شون مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه امريکا، نيز تاييد کرد که در سياست آمريکا نسبت به ايران تغييری صورت نگرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: