۱۳۸۷ فروردین ۵, دوشنبه

تازه/2


محمد خاتمی: مردم حق دارند اگر دولتی را نخواهند بدون توسل به زور آن را عوض کنند
محمد خاتمی، رييس جمهوری پيشين ايران، اعلام کرد در نظام جمهوری اسلامی مردم حق دارند اگر دولتی را نخواهند بدون توسل به زور با رای خويش آن را با دولت ديگری عوض کنند. بنا به گزارش خبرگزاريهای ايران، محمد خاتمی که در جمع مردم اردکان سخن می گفت جمهوری را حکومتی ناشی از اراده مردم معرفی کرد و گفت همه چيز در حکومت بايد بر مبنای رای و اراده مردم باشد. وی افزود حکومت در برابر مردم مسئول است و نه ارباب. اين سخنان در حالی ايراد ميشود که پيشتر محمد خاتمی و مهدی کروبی، رييس پيشين مجلس شورای اسلامی، نسبت به سلامت شمارش آرا در انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخاباتی تهران ابراز نگرانی نموده و خواستار بازشماری آرای به صندوق ريخته شدند. به باور برخی جريانهای سياسی در ايران حضور مردم در انتخابات ۲۴ اسفند در تهران کمتر از سی درصد و در بقيه نقاط ايران کمتر از پنجاه درصد بوده است. در همين حال سايت خبری تابناک گزارش ميدهد امام جمعه خرمشهر در اولين نمازجمعه شهر در سال جديد از تقلب های انتخاباتی، تطميع رای دهندگان، و خريد و فروش رای در اين حوزه انتخابی به شدت انتقاد کرده است. بنا بر اين گزارش، آيت الله ابوالحسن نوری خاطرنشان کرده است که انتخابات خرمشهر در جوی آلوده برگزار شد، و متاسفانه در زمان رای گيری تعداد زيادی از ساکنان ديگر حوزه های انتخاباتی را به خرمشهر انتقال داده بودند. وی به نقل از مسئول شعبه نهم انتخابات خرمشهر گفته است به چشم خود ديدم که افرادی پول می دادند تا آرای مردم را به نفع کانديدای خاصی خريداری کنند. وی خطاب به يکی از کانديداهای خرمشهر گفته است اگر آدم با شهامتی بوديد با اين وضع استعفا می کرديد. در همين حال خبر، شورای نگهبان قانون اساسی روز گذشته اعلام کرد انتخابات مجلس شورای اسلامی در سی حوزه انتخاباتی ايران را تاييد کرده است. بر اساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، نامزدهايی به مجلس راه خواهند يافت که دست کم يک چهارم آرای به صندوق ريخته شده را نصيب خود کرده باشند. در غير اينصورت، انتخابات دور دوم که در تاريخ ششم ارديبهشت ماه برگزار خواهد شد تکليف کرسی های خالی مانده هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی را مشخص خواهد کرد.

هفت شهروند اهل بانه هريک به يک سال حبس تعزيری و دو سال حبس تعليقی محکوم شدند

بنا به گزارش فعالان حقوق بشر در ايران، هفت شهروند اهل بانه به نامهای صديق امين نژاد، سامان رسوليان، عبدالله رنجبری، کاوه حسنی، محمد بهرامی، رستگار مسگری، و محمد امين قادری، که در سلسله اعتراضها و تجمع های مردمی شهر بانه در سال ۱۳۸۴ دستگير و سپس با قيد وثيقه آزاد شده بودند، صبح امروز با حضور در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به اتهام اقدام عليه امنيت ملی، اخلال در نظم عمومی، و شرکت در تجمع غيرقانونی محاکمه و هريک به تحمل يک سال حبس تعزيری، و دو سال حبس تعليقی، محکوم شدند.
فعالان کارگری ايران در اعتراض به بازداشت محمود صالحی در برابر زندان سنندج جمع شدند

بنا به گزارشهای رسيده، صبح روز گذشته جمعی از فعالان کارگری از شهرهای مختلف ايران در اعتراض به عدم آزادی محمود صالحی در موعد مقرر در مقابل زندان مرکزی سنندج دست به تجمعی آرام زدند. بنا بر اين گزارش ها، مسئولان زندان دليل عدم آزادی محمود صالحی را تعطيلی مراکز قضايی عنوان کرده و صدور دستور ملاقات خانواده با محمود صالحی را مشروط به اجازه قاضی دادگاه دانسته اند. محمود صالحی فعال کارگری شهرستان سقز در اعتراض به صدور حکم بازداشت موقت از سوی دادستانی سنندج از چند روز پيش دست به اعتصاب غذای خشک زده است.


دور دوم انتخابات مجلس يکماه ديگر برگزار می شود
مقامات ايرانی می گويند دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۵ آپريل برگزار خواهد شد. تکليف دست کم ۶۵ کرسی، که از دور اول انتخابات در ۱۴ مارچ باقيمانده است، در اين رای گيری روشن خواهد شد. در آن انتخابات محافظه کاران ۱۹ کرسی از ۳۰ کرسی از حوزه انتخابيه تهران را از آن خود کردند. انتظار می رود محافظه کاران همچنان سه چهارم اکثريت مجلس که دارای ۲۹۰ نماينده است را حفظ کنند. تا اين تاريخ نمايندگان طيف اصلاح طلب حدود ۴۰ کرسی را، که تقريبا برابر تعداد نمايندگان آنها در مجلس هفتم است، از آن خود کرده اند. ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا بلافاصله انتخابات ايران را، به دليل اينکه روحانيون ايرانی صدها تن از نامزدهای اصلاح طلبان را پيش از انتخابات ردصلاحيت کرده بودند، ناعادلانه و غيرآزاد توصيف کردند.

جمهوری اسلامی ايران درخواست کرد به عضويت کامل سازمان همکاری های شانگهای درآيد
منوچهر متکیبنا به گزارش خبرگزاری روسيه، نووستی، منوچهر متکی وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران امروز (دوشنبه) طی يک کنفرانس مطبوعاتی در تاجيکستان اظهار داشت ايران به دبيرخانه سازمان همکاری های شانگهای درخواستی برای عضويت کامل در اين سازمان داده است. در سازمان همکاری های شانگهای کشورهای روسيه، چين، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيکستان و ازبکستان عضويت دارند. و کشورهای ايران، هند، پاکستان و مغولستان بعنوان ناظر حضور دارند. تاجيکستان در سال ۲۰۰۸ رياست سازمان همکاريهای شانگهای را بر عهده دارد. منوچهر متکی پس از ديدار با امامعلی رحمان رئيس جمهوری تاجيکستان افزوده است تاجيکستان از ما در اين مسئله حمايت می کند. وزير خارجه جمهوری اسلامی ايران در رابطه با برنامه هسته ای اعلام نمود که موضع تهران همچنان بدون تغيير باقی مانده است، و ايران در آينده نيز با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری خواهد کرد. بنا به گزارش نووستی منوچهر متکی در ديدار با رئيس جمهوری تاجيکستان درباره ساخت راه آهن از تاجيکستان به ايران از طريق افغانستان در شهرهای دوشنبه- نيژنی پنج- هرات-مشهد) و در زمينه پروژه های سوختی، علمی و فرهنگی گفتگوهايی انجام دادند. همچنين در رابطه با ايجاد شبکه تلويزيونی سه کشور فارسی زبان ايران، افغانستان، و تاجيکستان، منوچهر متکی اظهار داشته که وزرای خارجه سه کشور اسناد مربوطه را برای امضا توسط روسای جمهوری در زمان ديدار آنها در چارچوب نشست سران سازمان همکاری های شانگهای در ماه اوت سال جاری ميلادی آماده می کنند.

باراک: برای جلوگيری از برنامه اتمی ايران هيچ گزينه ای از دستور کار خارج نشده
اهود باراک اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، در ديدار با ديک چينی، معاون رئيس جمهوری آمريکا، گفت که برای جلوگيری از برنامه اتمی ايران هيچ گزينه ای از دستور کار خارج نشده است. باراک گفت اسرائيل متوجه است که تحريم اقتصادی هنوز کارآيی دارد، اما هيچ گزينه ای از دستور کار خارج نشده است. جمهوری اسلامی ايران گفته است که برنامه غنی سازی اورانيوم را همچنان دنبال خواهد کرد و از آن دست نخواهد کشيد. اين در حالی است که کشورهای غربی بيم آن دارند که اورانيوم غنی شده، که کارکرد دو گانه نظامی و غيرنظامی دارد، برای ساخت بمب اتمی و کلاهک هسته ای مورد استفاده قرار گيرد. شورای امنيت سازمان ملل به تازگی دور سوم تحريم های اقتصادی عليه ايران را به اجرا درآورده است، اما برخی کشورها معتقدند که اين تحريم ها مانع از ادامه فعاليت های هسته ای ايران نخواهد شد. باراک گفت برنامه هسته ای ايران نه تنها تهديدی برای منطقه بلکه تهديدی برای همه جهان است. معاون رييس جمهوری آمريکا در راستای سفر نه روزه خود به منطقه ضمن ديدار با مقامات بلند پايه اسرائيلی و فلسطينی برای پيشبرد صلح، روز گذشته با وزير دفاع اسرائيل ديدار کرد. در اين ديدار، گبی اشکنازی، فرمانده نيروهای مسلح اسرائيل، و آموس يادلين، رييس اطلاعات نظامی اين کشور، هم حضور داشتند.

چينی گفت حماس قصد دارد مذاکرات صلح خاورميانه را برهم بزند
ديک چينی ديک چينی، معاون رئيس جمهوری ايالات متحده آمريکا، گفت حماس با حمايت جمهوری اسلامی ايران و سوريه در تلاش است تا راه مذاکرات صلح بين فلسطينيان و اسرائيل را مسدود سازد. چينی که بامداد امروز (دوشنبه) در اورشليم به پرسش های خبرنگاران پاسخ می گفت اظهار داشت مدارکی در دست هست که نشان می دهد جمهوری اسلامی و سوريه از حماس پشتيبانی می کنند. وی دو دولت مذکور را متهم ساخت که هر چه در توان دارند به کار گرفته اند تا روند صلح را برهم بزنند. چينی اين سخنان را پس از صرف صبحانه با نخست وزير اسرائيل، اهود اولمرت، بيان داشت. معاون رياست جمهوری آمريکا سپس به آنکارا، پايتخت ترکيه، رفت. اين سفر آخرين توقف وی در ديدار ۹ روزه وی از منطقه است. انتظار می رود چينی از ترکيه برای مبارزه با طالبان در افغانستان و برای شرکت در مذاکرات بر سر برنامه اتمی ايران کمک بخواهد. آنکارا پيوندهای نيرومندی با جمهوری اسلامی دارد و برای تامين عمده نيازهای سوختی اش به ايران متکی است.
فیلتر شکن :

هیچ نظری موجود نیست: