۱۳۸۶ اسفند ۲۶, یکشنبه

تازه

۲۲دانشجو در تصادفی در محور انديمشک - خرم آباد جان سپردند
در يک حادثه رانندگی، که در محور انديمشک - خرم آباد بوقوع پيوست، يک دستگاه اتوبوس حامل دانشجويان آتش گرفت و بيست و دو دانشجو زنده در آتش سوختند. بر اساس گزارش منابع خبری ايران، اين تصادف در ۳۵ کيلومتری محور انديمشک در استان خوزستان و خرم آباد در لرستان و بين دو دستگاه اتوبوس کاروان راهيان نور از دانشگاه خيام مشهد و يک تانکر حامل سوخت بوقوع پيوست. به گفته پليس راه ايران، در اين تصادف ۲۲ نفر کشته و هفت نفر نيز مجروح شدند. کاروان راهيان نور در ايران به سفرهايی اطلاق می شود که نهادهای وابسته به بسيج سپاه پاسداران در ادارات و دانشگاه ها، کارمندان و دانشجويان را برای بازديد از مناطق جنگی در غرب و جنوب غربی ايران به استان های مرزی ايران با عراق اعزام می کنند. رييس مرکز کنترل ترافيک پليس راه کشور زمان وقوع اين تصادف را ۲۲ و ۳۵ دقيقه شنبه شب اعلام کرد، و گفت، تخطی راننده تانکر سوخت از سرعت مطمئنه و همچنين خستگی و خواب آلودگی، باعث انحراف به چپ اين وسيله نقليه شده و در برخورد با اتوبوس دچار آتش سوزی شد.

وزارت ارشاد مجوز انتشار ۹ نشريه را لغو کرد
هيات نظارت بر مطبوعات وابسته به وزارت ارشاد مجوز انتشار ۹ نشريه، از جمله ماهنامه سينمايی دنيای تصوير و ماهنامه ادبي- هنری هفت را لغو کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، در جلسه ای که روز ۲۰ام اسفند ماه برگزار شده، هيئت نظارت بر مطبوعات مجوز انتشار ۹ نشريه، شامل دنيای تصوير، هفت، بازنگری، تلاش، صبح زندگی، به سوی افتخار، ندای ايران، شوکا و هاوار را لغو کرده است. اين در حالی است که خبر لغو امتيازها تا پيش از انتخابات مجلس اعلام نشده و ظاهرا اعلام آن به بعد از انتخابات روز جمعه موکول شده بود. از زمان رياست جمهوری محمود احمدی نژاد و به وزارت رسيدن صفار هرندی که از سردبيران روزنامه تندروی کيهان بود، برخورد با مطبوعات مستقل افزايش يافته است. لغو امتياز ماهنامه زنان، از آخرين موارد اين برخوردهاست که با اعتراضات زيادی روبرو شد. اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد در اين باره اعلام کرد، «برخی تخلفات مطبوعاتی مثل استفاده ابزاری از عکس های هنرپيشگان به خصوص هنرپيشه های فاسد خارجی، درج جزييات زندگی مبتذل آنان، درج مطالب خرافی، تبليغ خواص دارويی بدون اخذ مجوز از مراجع و سازمان های ذيربط، ترويج خرافه گرايی، درج مطالب خلاف عفت عمومی و نيز مطالب تحريک آميز قومی، به خصوص اهانت به اقوام شريف ايرانی، موجب حساسيت و برخورد قانونی هيأت نظارت بر مطبوعات می گردد.» اين اداره در اطلاعيه خود گفته است:«به تعدادی از نشريات نيز به منظور خودداری از تخلفات مذکور و همچنين رعايت منافع ملی در آگهی های تبليغاتی به ويژه در حوزه های گردشگری، اقتصادی و بانکی تذکر داده شده است که گاهی بی توجهی آنان به اين تذکرات موجب تنزل سطح کار حرفه ای مطبوعاتی و فريب اشخاص نا آگاه و خسارت به مردم می شود.» ماهنامه دنيای تصوير به صاحب امتيازی و مدير مسئولی علی معلم، که طبق اظهار نظر اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی، به خاطر «استفاده ابزاری از عکس های هنرپيشگان به خصوص هنرپيشه های فاسد خارجی و درج جزئيات زندگی مبتذل آنان» تعطيل شده، يکی از باسابقه ترين مجلات سينمايی بود که نزديک به ۱۵ سال در ايران منتشر می شد.

کارگران قزوين در اعتراض به عدم دريافت حقوق در مقابل استانداری تجمع کردند
کارگران شاغل در بيش از پنج واحد بزرگ توليدی و صنعتی استان قزوين در اعتراض به عدم دريافت چندين ماه حقوق و مطالبات معوقه خود دست از کار کشيده و در مقابل استانداری قزوين تجمع کردند. سيد علی کريمی، يک فعال کارگری در استان قزوين، به خبرگزاری دسترنج گفته است صدها کارگر کارخانجات پلی اورتان، پارس واشر، پوشينه بافت، قوه پارس، و ناز نخ، در اعتراض به عدم دريافت دو تا ده ماه حقوق طی هشت روز گذشته بارها در مقابل نهادها و ادارات دولتی دست به تجمع و اعتصاب زدند. بنا به گفته اين فعال کارگری تاکنون هيچيک از مقامهای مسئول استان قزوين به اعتراضهای کارگران توجه نکرده اند و برخی از کارخانه داران در واکنش به تحرکات اعتراضی و حق خواهانه کارگران کارخانه ها را تعطيل کردند.

دراويش گنابادی درباره تخريب حسينيه های دروايش به کميسر عالی حقوق بشر نامه نوشتند
دراويش گنابادی در نامه ای به کميسر عالی حقوق بشر نسبت به دور تازه تحريک های سازمان يافته برای تخريب حسينيه های دروايش در ايران ابراز نگرانی کردند. در نامه دراويش گنابادی به لوئيس آربور، کميسر عالی حقوق بشر، که روز گذشته انتشار يافته به شواهدی اشاره شده است که بر اساس آن نيروهای امنيتی در حال سازمان دادن عوامل خود برای حمله و تخريب حسينيه کرج و اقامتگاه يکی از مشايخ برجسته دروايش نعمت اللهی گنابادی در اين شهر هستند. دراويش در نامه خود از نهادهای بين المللی به ويژه دادگاه جهانی، عفو بين الملل و همچنين وکلای کميته حقوق بشر خواسته اند تا با رسيدگی فوری به وضعيت رو به وخامت دروايش گنابادی، به حقوق اوليه آن ها، چنان که در اعلاميه جهانی حقوق بشر آمده است، توجه کنند.

نفوذ رو به افزايش تهران در خاورميانه در دستور مذاکرات چنی در سفر به منطقه است
ديک چنی معاون رياست جمهوری آمريکا امروز، يکشنبه، برای گفتگو با رهبران خاورميانه و پيشبرد روند صلح راهی منطقه ميشود. وی در اين سفر از عمان، عربستان سعودی، اسرائيل، کرانه غربی و ترکيه، ديدن خواهد کرد . مقامات آمريکائی ميگويند عراق، اوضاع در لبنان و سوريه، نفوذ رو به افزايش ايران در منطقه، خشونت در غزه، و بالارفتن قيمت بنزين در آمريکا، در دستور مذاکرات آقای چنی است. انتظار ميرود آقای چنی برای مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی ايران در عراق، از عربستان سعودی خواستار ارتقای مناسبات ديپلماتيک با عراق شود . عربستان سعودی و ديگر کشورهای عرب هنوز به عراق سفير نفرستاده اند. همچنين انتظار ميرود آقای چنی اسرائيل و فلسطينيان را به پيشبرد مذاکرات صلح برای رسيدن به يک پيمان صلح تشويق کند. مقامات اسرائيلی ميگويند مذاکرات صلح که ماه گذشته در پی عمليات نظامی عليه ستيزه گران فلسطينی در غزه متوقف شده بود، در اين هفته از سر گرفته ميشود. معاون رياست جمهوری آمريکا قرار است در ترکيه در باره عمليات اخير ترکيه در شمال عراق عليه شورشيان کرد گفتگو و تبادل نظر کند.

اتحاديه اروپا ميگويدانتخابات ايران نه آزاد بود و نه منصفانه
نتايج مقدماتی انتخابات پارلمانی ايران حاکی از آن است که محافظه کاران سهم بزرگی از کرسی های مجلس شورای اسلامی را برده اند. مصطفی پورمحمدی وزير کشور روز شنبه گفت کانديداهای محافظه کار بيش از هفتاد و يک درصد کرسی ها را برده اند. اتحاديه اروپا امروز، يکشنبه، ضمن ابراز نگرانی گفت اين انتخابات نه آزاد بود و نه منصفانه. اتحاديه اروپا ميگويد روش های اجرائی در انتخابات پائين تر از ضوابط و معيارهای بين المللی بود، و اجازه نميداد رقابتی واقعی انجام گيرد. آمريکا نيز گفته است انتخابات با دستکاری و تقلب همراه بود، زيرا رای دهندگان قادر نبودند به شمار بزرگی از کانديداهای مورد نظر خود از هر گروه و جناحی رای بدهند. شورای نگهبان صدها اصلاح طلب را از رقابت منع کرده بود و ائتلاف اصلی اصلاح طلبان فقط صد کانديدا از چهار هزار و پانصد کانديدا را داشت. با اينحال سخنگوی اين ائتلاف انتخابات را يک موفقيت خواند و گفت برغم محدوديت ها اصلاح طلبان فعلا سی و چهار کرسی از دويست و نود و شش کرسی مجلس را برده اند. مقامات دولتی ميگويند بيش از شصت و پنج درصد از چهل و چهار ميليون رای دهندگان واجد شرايط، در رای گيری روز جمعه شرکت کردند. از دو گروه رقيب محافظه کار، يک گروه بيشتر به محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری تندرو بستگی دارد. گروه ديگر خواستار آن است که جمهوری اسلامی در مورد برنامه جنجالی اتمی اش با غرب روشی عملی تر اتخاذ کند، و ممکن است عملکرد اقتصادی آقای احمدی نژاد را به چالش بگيرد. اقتصاد ايران با تورم و بيکاری شديد، و کمبود سوخت روبروست.

هیچ نظری موجود نیست: